Zdający powinni rozumieć globalnie i szczegółowo fragmenty tekstów oraz całe teksty,
pisane w różnych stylach i formach z zakresu określonego w katalogach funkcjonalnopojęciowym i tematycznym (zob. Standardy wymagań egzaminacyjnych).
Powinni rozumieć najważniejsze treści i intencje zawarte w popularnych formach
tekstów użytkowych oraz literackich (rozumienie globalne), a także wykazywać się
umiejętnością wyszukiwania w nich konkretnych informacji (rozumienie selektywne), nawet
jeśli teksty te charakteryzuje skomplikowana struktura leksykalna i składniowa.
Zdający powinni umieć stosować strategie ułatwiające rozumienie tekstów, takie jak
rozumienie kontekstowe, czytanie pobieżne w celu wyszukiwania informacji, oraz
dostosowywać tempo czytania do postawionych przed nimi zadań.
Proszę przeczytać fragmenty tekstów i – zgodnie z przykładem – zaznaczyć właściwą odpowiedź.
Proszę przeczytać tekst, a następnie – jak w przykładzie – zaznaczyć: TAK – gdy
zdanie jest zgodne z tekstem; NIE – gdy nie jest zgodne z tekstem